van Oldenbarneveltlaan 6 Groningen

050.8539262 contact@edanz.nl

Archief

Beste betrokkenen,

We zijn 9 maanden onderweg, een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. We nemen jullie graag mee, want wat is er hard gewerkt, zijn er mooie dingen gebeurd en neergezet met elkaar!

Terugblik

Het begin van het jaar was zoeken op allerlei lagen: een nieuwe huurcoördinator, een vacante horecapositie, de samenwerking met de gemeente en een administratie met allemaal open eindjes. Het was een onrustige tijd voor ons allemaal.

De verhuurzaken zijn door Anna allemaal geordend en weer strakgetrokken. Daarna kwam Sangha Café, ook zij hebben hard gewerkt om daar weer iets moois neer te zetten en we zijn heel blij dat de samenwerking zo goed verloopt! Wilfred en Agnes (en anderen) hebben dit voorjaar hun schouders gezet onder een upgrade van het pand. Alle zalen en studio’s zijn met zorg en liefde schoongemaakt, geverfd en opnieuw gestijld. De verzorgde uitstraling en frisheid is iets waar we heel blij mee zijn, en waar veel positieve reacties op zijn gekomen!

Dan hebben we de communicatie en events, waar Sarah zich heel hard voor heeft gemaakt en waar mooie events uit voort zijn gekomen. Ook zijn wij heel blij met de zorgzaamheid en betrokkenheid van onze vrijwilligers.

Als bestuur hebben we hard gewerkt om ook de financiële kant goed op orde te maken en daar gezondheid in te creëren. De Raad van Advies is uitgebreid en opnieuw georganiseerd. De zomer zijn we goed doorgekomen en daarmee begint nu het tweede deel van het seizoen dit jaar, die we kunnen starten met een organisatie die goed staat!

Vooruitblik

Hoe zit het nu met de gemeente en de locatie?

Ons huurcontract voor de van Oldenbarneveltlaan loopt tot 1 januari 2026.

Begin dit jaar hebben het bestuur en de Raad van Advies leden meerdere gesprekken gehad bij de gemeente, waarin wederzijds is gezocht naar een samenwerking. Helaas hebben deze gesprekken niet het gewenste doel bereikt. Dit betekent dat de gemeente per 2026 hoofdhuurder zal worden.

In het huidige plan van de gemeente zal er gestart worden met een goede renovatie van deze locatie, die een 8– 12 maanden zal duren (voorlopige prognose), om na de verbouwing een wijkcentrum met hoogstwaarschijnlijk ook zalenverhuur te exploiteren.

De kosten voor de renovatie zijn geraamd op 5 miljoen. Voor deze renovatie is men nu een plan aan het schrijven waarmee zij ook ruimte in de gemeentelijke begroting zoeken. Komend voorjaar zal dit bij de gemeente intern worden voorgelegd, waarmee ook duidelijk wordt hoe het precies vorm gaat krijgen. 

Nu

Samen met de leden van de Raad van Advies is het bestuur begonnen met het verkennen van de mogelijke scenario’s, om zo goed voorbereid en zorgvuldig hierin te kunnen bewegen. Ramon en Andre hebben aangegeven beschikbaar te zijn om EdanZ op de huidige locatie te besturen, maar zich niet te gaan richten op het uitzoeken van een nieuwe locatie en de gehele organisatie daaromheen. We hebben deze week het goede nieuws ontvangen dat we Michel Oosterhof mogen verwelkomen als nieuw bestuurslid. Hij stelt zich beschikbaar om zich toe te leggen op de portefeuille ‘locatie’.  Tot deze week was nog sprake van het oprichten van een projectgroep voor dit onderwerp. Mocht Michel zijn draai hebben gevonden zal ook duidelijk worden wat hierin qua ondersteuning helpend zou zijn!

Afgelopen periode is duidelijk geworden welke mooie dingen er kunnen gebeuren als we met elkaar de schouders eronder zetten. Daarmee zouden we willen vragen om de energie die er is bij iedereen in te zetten om te focussen op een nieuw avontuur voor EdanZ. Als we dat doen, is er nieuwe creatiekracht!

Voor nu gaan we de komende periode door met alle mooie dingen die we nu aan het doen zijn!

De verhuur blijft onveranderd doorgaan.

Aanvragen kunnen, zoals gebruikelijk, gedaan worden via verhuur@edanz.nl.

Mocht je nog graag mondeling extra toelichting wensen, of graag in gesprek gaan, dan kan je donderdagavond 19 september tussen 19:30-21:00 met het bestuur en de RvA om tafel.

Met hartelijke groet,

Bestuur & RvA

Andre, Ramon, Michel
Jan, Cathy, Sabine en Lysbert

Read More

Zondag 21 April 10:30-15:30 – Lente OpruimActie

Wie doet er mee met de opruim Lentekriebels actie van Groningen Schoon Dankzij Mij? LenteKriebels is de jaarlijkse grote opruimactie in de gemeente Groningen. Deze actie voor schonere woon- en leefomgevingen is al jaren een groot succes.

Wijk
Op zondag 21 april starten we gezamenlijk om 13.30 uur op de parkeerplaats bij Edanz. Daar starten we met koffie en thee en kun je prikkers en vuilniszakken krijgen om de wijk op te ruimen of schoon te maken. Om 15.30 sluiten we de middag af met een hapje en een drankje. Iedereen is van harte welkom! [ook alle kinderen]

Plein EdanZ
Wil je meer doen voor de wijk? Vooraf aan de opruimactie voor de wijk, kan je vanaf 10.30 uur meehelpen om de parkeerplaats/het plein van Edanz op te ruimen. Kapotte tegels vervangen, tegels recht leggen, kuilen vullen met zand, plantjes kanten, opruimen en aanvegen ed. We kunnen veel handen gebruiken die dag, dus we hopen op een grote opkomst. Voor het ochtendprogramma graag aanmelden ivm een gratis lunch. Voor aanmelden en voor alle andere vragen over Edanz in de wijk mail je naar: wijk@edanz.nl

Graag tot 21 april!

Namens de wijkbewoners: Grada, Janneke en Adiene (en het wijkteam van Edanz)

Read More

In januari 2024 is er een nieuw bestuur gestart bij EdanZ, bestaande uit Ramon Richie (voorzitter) en André Laanstra (penningmeester). Het nieuwe bestuur is nog opzoek naar versterking in de vorm van een secretaris, commissaris extern en commissaris “lief zijn”, kijk voor meer informatie bij de vacatures.

Missie & Visie

We zijn met diverse betrokkenen bezig om de missie & visie aan te scherpen, een van de pijlers zijn Overvloed, Vertrouwen en Grenzen. Een van de kernwaarden is de mens centraal stellen.

Nadat deze zijn vastgesteld zullen ze de basis vormen voor onze huis/omgangsregels.

Bar en keuken

Het nieuwe bestuur focust in eerste instantie op de continuïteit van de organisatie. Bij het aantreden van het bestuur was er al bekend dat Yamen Cuisine bezig was met een nieuwe locatie en op korte termijn zou gaan verhuizen. Om ervoor te zorgen dat lunch, diner en drinken op termijn ook verzorgd kunnen worden is contact gezocht met de mensen die eerder Sangha Café organiseerden. Na een hernieuwde kennismaking tussen EdanZ en Sangha verliepen de gesprekken voortvarend.

Richting het einde van de maand kwam het verzoek van Yamen Cuisine aan het bestuur of een verlenging van de tijdelijke huurperiode mogelijk was. Hierover heeft overleg plaatsgevonden tussen het bestuur en Yamen Cuisine, de nieuwe plannen met Sangha waren op dat moment al dusdanig gevorderd dat het niet mogelijk was om te voldoen aan deze wens.

Sangha zal in de loop van februari beginnen met het verzorgen van lunches en diner.

Stichting de Verbinders

Tegelijk met de verhuizing van Yamen Cuisine heeft het bestuur te horen gekregen dat De Verbinders wordt opgeheven. Hierdoor komt Studio 2 in februari vrij voor verhuur. EdanZ is met De Verbinders in gesprek over het overnemen van de pakketdiensten.

Alle vrijwilligers die voor De Verbinders werkten en het leuk vinden om zich in te blijven zetten voor EdanZ, kunnen contact opnemen via betrokkene@edanz.nl. De eerste dagen zal Wilfred Nijenhuis hun aanspreekpunt zijn, als interim vrijwilligers coördinator.

Gemeente

In januari zijn de gesprekken met het gebiedsteam/de gemeente verder gegaan. In de aanloop van het aantreden van het nieuwe bestuur en in de nasleep van de onrust uit het najaar van 2023 waren er al gesprekken gestart. Tijdens deze gesprekken wordt er gesproken over tekortkomingen bij EdanZ in de afgelopen jaren en hoe we deze de komende twee jaar kunnen oplossen. Één van de doelen van de gesprekken is een betere communicatie en samenwerking tussen EdanZ en de gemeente.

Wijzigingen in het gebouw

Uit bovenstaande heeft het bestuur de volgende ideeën over het gebruik van het gebouw:

  • Studio 2
    • komt in februari beschikbaar voor verhuur
    • Stavoor heeft aangegeven interesse te hebben deze ruimte vanaf maart overdag te willen huren
  • Studio 6
    • Het is onze intentie deze ruimte in te richten als kantoor voor EdanZ
  • Studio 7
    • Studio 7 zal in de loop van februari worden gebruikt als opslag voor diverse pakketdiensten
  • Studio 10, 10a, 11 en 12
    • De gemeente heeft aangegeven interesse te hebben in het huren van deze lokalen
    • De ruimtes zullen onder andere worden gebruikt voor het huisvesten van medewerkers van Werk en Participatiet
    • De sfeer/uitstraling van Studio 10 zal dan verplaatst worden naar Studio 9
  • Studio 13 en 14
    • Deze ruimtes willen we op termijn inrichten als spreekkamer
    • De zaken die op dit moment staan opgeslagen in studio 13 worden verhuisd naar een geschikte locatie elders in het pand
Read More

Zondag 24 maart 2024 16:00-18:00

We zijn verheugd om opnieuw met alle mensen die zich betrokken voelen bij EdanZ samen te komen.

Draag je EdanZ een warm hart toe? Ben je vrijwilliger? Wil je iets voor EdanZ betekenen, maar weet je nog niet precies wat? Dan is het super fijn als je bij deze vergadering kunt zijn.

Wees welkom om samen te komen.
Wij zien uit naar een prachtige en waardevolle middag en avond. Er zal opnieuw ruimte zijn voor vragen. Daarnaast zullen we samen verder bouwen aan een duurzaam EdanZ, deze keer zal de aandacht liggen op de invulling van de teams, en het opnieuw leven inblazen van EdanZ events.

Deze keer willen we aandacht besteden aan:

  • Een actieve community – Community building
  • Meer leven in EdanZ events
  • Een mooi EdanZ! – Klusdagen & Lentekriebels!

Wil je er weer bij zijn? MELD JE DAN AAN via dit formulier. Hier kun je ook jouw maaltijd reserveren, want na afloop eten we gezamenlijk (€10,- pp) uit de keuken van Yamen Cuisine.

Programma
16:00-18:00 Openbare Vergadering
18:00-19:30 Gezamenlijke Maaltijd & Ontmoeten in teams
Wil je als betrokkene op de hoogte gehouden worden via de nieuwsbrief voor betrokkenen? Meld je dan aan via betrokkene@edanz.nl.

ZAAI – KIEM – WORTEL – GROEI – BLOEI
LET’S MAKE IT HAPPEN!

Read More

Kerstgroet en Nieuwjaarwens van het Kandidaatsbestuur.

2023 was een bewogen jaar en heeft veel losgemaakt!

Dank aan iedereen die mee heeft gedaan met petitie, de brieven gestuurd of ons op een andere manier gesteund heeft!

Dank je wel!

2024 gaan we een frisse start maken, we kijken er ontzettend naar uit om EdanZ goed op te kaart en in de wijk te zetten.


Spannend is het zeker en dat kan ook leuk zijn!

We hopen op een overvloedig jaar in ervaringen en ontmoetingen!

Fijne dagen en jaarwisseling toegewenst André en Ramon, namens het kandidaats bestuur.

Read More

EdanZ gaat door!

Nieuwsbrief van donderdag 9 november 2023

Onderstaand de laatste Nieuwsbrief.
(Wil je op de hoogte gehouden worden via de EdanZ nieuwsbrief, Meld je dan aan)

Beste lezer van de EdanZ’ nieuwsbrief,

Recent is er ontzettend veel gebeurd rondom EdanZ. De kans is groot dat je hier wat van hebt meegekregen. In deze nieuwsbrief proberen we je een zo goed mogelijke update te geven over alles wat er gaande is (geweest).

Bemoeienis van de Gemeente Groningen
Eind september ontving EdanZ verontrustend nieuws. De gemeente schreef de verhuurovereenkomst te ontbinden, dit was tegen de liggende huurafspraken in. De gemeente wilde op deze locatie een wijkcentrum vormgeven. Dit leidde toch erg veel onrust en pro-actieve beweging binnen de organisatie, betrokkenen en zelfs de gemeenteraad. Binnen no time stond er een daverend actieteam (EdanZ OPEN) klaar dat zich inzette voor het behoud van EdanZ. Het resultaat was 2700 ondertekende petities ‘Red EdanZ. En 125 persoonlijke brieven aan de gemeenteraad (er hoeven niet meer brieven verstuurd te worden).
Inmiddels heeft de gemeente toegegeven dat het huurcontract niet voor eind 2025 ontbonden kan worden. Dit betekent dat EdanZ haar activiteiten op deze locatie kan voortzetten.

Reorganisatie & Kandidaatsbestuur voor EdanZ
Er staat op dit moment een nieuw kandidaatsbestuur klaar, dat een toezichthoudende en beleidsmatige functie zal bekleden. EdanZ is bereid proactief met de gemeente en reeds betrokken partijen samen te werken om zowel een duurzame toekomst voor EdanZ als een stevige wijkfunctie vorm te geven. Het kandidaatsbestuur zal toezien dat het operationele functioneren op een mens-duurzame manier wordt vormgegeven.

EdanZ heeft jouw hulp en betrokkenheid nodig!
EdanZ is ooit van start gegaan met een stevige groep van 30 vrijwilligers, dit zijn er nu slechts 7. Het spreekt voor zich dat de belasting op de schouders van de dragers op dit moment niet in balans is. Onze wens is om in korte termijn een stevige vrijwilligersorganisatie te ontwikkelen! De komende 2 maanden willen wij toewerken naar meer dan 30 vrijwilligers. Daarnaast willen wij een kring gemotiveerde betrokkenen verzamelen die kunnen meedenken over (beleidsmatige keuzes voor) een duurzaam EdanZ.

EdanZ zoekt vrijwilligers en betrokkenen
Wil jij je als vrijwilliger inzetten voor het succes en voortbestaan van EdanZ? In eerste instantie zoeken wij vrijwilligers voor facilitaire taken. Het gaat om de functie van:

Gastheer of Gastvrouw, ‘host’, in de centrale ruimte (1 dienst is +/- 5 uur in de week).
Je zorgt voor de facilitaire taken die horen bij het ontvangen van huurders en bezoekers. Is sociale interactie jouw sterke punt? Of steek je liever de handen uit de mouwen? Beide vaardigheden zijn zeer welkom! De dienst wordt namelijk samen met een andere vrijwilliger gedraaid. Tijdens je dienst is er ruimte om te onderzoeken wat je voor EdanZ kan/wil betekenen, en kan er mogelijk vorm worden gegeven aan jouw persoonlijke ambities en talenten.
Voel je dat je iets voor EdanZ wilt betekenen, maar twijfel je aan jouw inzet en belastbaarheid, doordat je misschien een re-integratie-project of meer persoonlijke ondersteuning nodig hebt? Neem dan ook contact met ons op. Samen onderzoeken we wat er voor jou mogelijk is.

Voel je een ‘JA’ óf een ‘misschien lijkt me dat leuk’ voor vrijwilligerswerk? Stuur dan een mailtje naar: vrijwilliger@edanz.nl

Meer informatie en wat je ervoor terugkrijgt lees je op www.edanz.nl/vacatures

Wil je als betrokkene meedenken, meeluisteren of steunen in de vormgeving van een duurzaam EdanZ? Stuur dan een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl.

Voor Betrokkenen – 18 november 16.00-18.00 Openbare vergadering
Voel je dat jouw hart betrokken is bij wat er in EdanZ gebeurt, wil je meedenken, meeluisteren of steunen in de vormgeving van een duurzaam EdanZ, stuur dan een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl, dan voegen we je toe aan de maillijst.
Er zal regelmatig een Openbare Vergadering gaan plaatsvinden, waar we beleidsmatige lijnen en vraagstukken voor EdanZ uiteen zullen zetten. Jouw mening, inbreng, observaties of bijdrages zijn welkom. Je bent welkom om aan te sluiten in de centrale ruimte van EdanZ. Na afloop eten we gezamenlijk een maaltijd uit de keuken van de Verbinders (€10,- pp.)
Wil je komen, stuur dan even een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl

Actiegroep
De actiegroep heeft haar grootste taak volbracht: EdanZ zal voorlopig op deze locatie blijven! Dit betekent niet dat er geen actie meer nodig is. Voel je dat je, ondanks dat de grootste klus geklaard is, bij de huidige actiegroep wilt aansluiten; neem dan contact op met edanzopen@gmail.com.
De actiegroep gaat zich nu onder andere focussen op het organiseren van community avonden om het voortbestaan van EdanZ te vieren. Als het je leuk lijkt om hieraan mee te werken wordt je inzet op voorhand van harte gewaardeerd.

Vacatures
Er staat een kandidaat-bestuur klaar, en wij willen de aanzet maken naar een gezond toekomstbestendig EdanZ.
Toeziend Houdend Bestuur (4-5 leden): Ondanks dat er een kandidaatsbestuur (3 leden) klaarstaat, willen we een nette sollicitatieprocedure doorlopen voor toeziend houdende bestuur van EdanZ. Voor het bestuur zijn ambitieuze mensen nodig die EdanZ een warm hart toedragen en daarnaast bestuurlijke en beleidsmatige ervaring en ambitie hebben. We verwachten van je dat je beleidsmatige grote lijnen kunt uitzetten en de uitvoering daarvan kunt bewaken. +/- 2 uur per week. Specifiek missen we iemand met ervaring en competentie op gemeentelijk beleid en iemand die het bestuur kan ondersteunen over subsidies en financieringen.
Zakelijk Coördinator: Wij zoeken naar iemand met ervaring en affiniteit bij het reilen en zeilen van een vrijwilligersorganisatie, zaalverhuur, administratieve werkzaamheden en ambitie voor een beleidsmatige aanpak. +/- 32 uur per week (betaald)
Adviesraad: We zoeken naar zeer ervaren mensen die vanuit verschillende disciplines een adviserende rol kunnen vervullen richting het bestuur, het management en samenwerkingspartners. +/- 1-2 uur per maand.
Voor interesse kun je mailen naar kandidaatbestuur@edanz.nl

Samen maken we EdanZ mogelijk!

Oud en nieuw feest – Samen 2024 in!
We willen iedereen uitnodigen om samen het nieuwe jaar in te gaan. Én we hebben wat te vieren! Het zal een prachtige gevulde avond worden, vol workshops, dans & lekker eten. Wil je bijdragen aan het programma, mail dan naar: ramon@igniteme.nl.
Kijk voor meer informatie & tickets op: www.samen2324.nl

Activiteiten voor de komende periode
Op de EdanZ agenda vind je een overzicht van de actuele activiteiten. Jullie zijn wellicht gewend aan het prachtige en inspirerende overzicht van deze activiteiten in de nieuwsbrief. Helaas missen we op dit moment nog de handen en voeten om dit te doen. Daarom verwijzen we naar bovenstaande link voor de agenda. 😉

Tot ziens bij EdanZ,
Warme groet van het EdanZ team,
Verhuur: Stefan, Yamen en Kay
Kandidaat-bestuur: Wanda, André en Ramon

Read More
centrale ruimte 2

Heb jij op dit moment om de een of andere reden geen betaald werk en wil je graag richting een positieve dag invulling die bij jou past? Bij Edanz kun je in een warme en begripvolle omgeving werkritme en ervaring op doen en een bijdrage leveren aan een inspirerende community van mensen en ondernemers. Bij ons gaat het in eerste instantie om dat jij bij ons kan leren/doen wat jij belangrijk vindt en je samen met ons kan groeien.

Edanz is een centrum voor groei waar studio’s worden verhuurd voor workshops, dans, yoga of meditatie en muzikale en creatieve activiteiten. Ook zijn er ruimtes voor vergaderingen, therapie en sessie.

We hebben plekken beschikbaar voor mensen die een bijdrage willen leveren aan het team van de hosts/gastheer/gastvrouw en dagelijkse leiding.

Werkzaamheden

Samen draag je zorg voor dat:

  • bezoekers zich welkom voelen.
  • er een prettige sfeer is in de centrale ruimte.
  • er aantal licht huishoudelijke taakjes worden verricht, zoals het zetten van koffie/thee, passende muziek, sfeervol maken, het in- en uitruimen van de vaatwasser, de was.
  • tijdens de lunch en het avondeten bestellingen noteren en afrekenen.

Je hoeft geen ervaring te hebben op het gebied gastheer/vrouw en dagelijkse leiding. Affiniteit met de functie is fijn. Ook hoef je geen ervaring te hebben met de diverse activiteiten bij Edanz, wel leuk is: Als je wilt kun je gratis meedoen aan alle Edanz-events.

De werktijden bestaan uit een of meerdere dagdelen die in overleg kunnen worden ingevuld. Edanz is 7 dagen in de week geopend van 09.00 tot 22.30. We gaan ervan uit dat we voor iedereen wel passende werktijden kunnen vinden.

Ben jij op zoek naar een uitdagende vrijwilligersfunctie in een inspirerende omgeving?

Kom gerust langs of mail naar vrijwilliger@edanz.nl

Read More