van Oldenbarneveltlaan 6 Groningen

050.8539262 contact@edanz.nl

Update Bestuur & RvA

Beste betrokkenen,

We zijn 9 maanden onderweg, een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. We nemen jullie graag mee, want wat is er hard gewerkt, zijn er mooie dingen gebeurd en neergezet met elkaar!

Terugblik

Het begin van het jaar was zoeken op allerlei lagen: een nieuwe huurcoördinator, een vacante horecapositie, de samenwerking met de gemeente en een administratie met allemaal open eindjes. Het was een onrustige tijd voor ons allemaal.

De verhuurzaken zijn door Anna allemaal geordend en weer strakgetrokken. Daarna kwam Sangha Café, ook zij hebben hard gewerkt om daar weer iets moois neer te zetten en we zijn heel blij dat de samenwerking zo goed verloopt! Wilfred en Agnes (en anderen) hebben dit voorjaar hun schouders gezet onder een upgrade van het pand. Alle zalen en studio’s zijn met zorg en liefde schoongemaakt, geverfd en opnieuw gestijld. De verzorgde uitstraling en frisheid is iets waar we heel blij mee zijn, en waar veel positieve reacties op zijn gekomen!

Dan hebben we de communicatie en events, waar Sarah zich heel hard voor heeft gemaakt en waar mooie events uit voort zijn gekomen. Ook zijn wij heel blij met de zorgzaamheid en betrokkenheid van onze vrijwilligers.

Als bestuur hebben we hard gewerkt om ook de financiële kant goed op orde te maken en daar gezondheid in te creëren. De Raad van Advies is uitgebreid en opnieuw georganiseerd. De zomer zijn we goed doorgekomen en daarmee begint nu het tweede deel van het seizoen dit jaar, die we kunnen starten met een organisatie die goed staat!

Vooruitblik

Hoe zit het nu met de gemeente en de locatie?

Ons huurcontract voor de van Oldenbarneveltlaan loopt tot 1 januari 2026.

Begin dit jaar hebben het bestuur en de Raad van Advies leden meerdere gesprekken gehad bij de gemeente, waarin wederzijds is gezocht naar een samenwerking. Helaas hebben deze gesprekken niet het gewenste doel bereikt. Dit betekent dat de gemeente per 2026 hoofdhuurder zal worden.

In het huidige plan van de gemeente zal er gestart worden met een goede renovatie van deze locatie, die een 8– 12 maanden zal duren (voorlopige prognose), om na de verbouwing een wijkcentrum met hoogstwaarschijnlijk ook zalenverhuur te exploiteren.

De kosten voor de renovatie zijn geraamd op 5 miljoen. Voor deze renovatie is men nu een plan aan het schrijven waarmee zij ook ruimte in de gemeentelijke begroting zoeken. Komend voorjaar zal dit bij de gemeente intern worden voorgelegd, waarmee ook duidelijk wordt hoe het precies vorm gaat krijgen. 

Nu

Samen met de leden van de Raad van Advies is het bestuur begonnen met het verkennen van de mogelijke scenario’s, om zo goed voorbereid en zorgvuldig hierin te kunnen bewegen. Ramon en Andre hebben aangegeven beschikbaar te zijn om EdanZ op de huidige locatie te besturen, maar zich niet te gaan richten op het uitzoeken van een nieuwe locatie en de gehele organisatie daaromheen. We hebben deze week het goede nieuws ontvangen dat we Michel Oosterhof mogen verwelkomen als nieuw bestuurslid. Hij stelt zich beschikbaar om zich toe te leggen op de portefeuille ‘locatie’.  Tot deze week was nog sprake van het oprichten van een projectgroep voor dit onderwerp. Mocht Michel zijn draai hebben gevonden zal ook duidelijk worden wat hierin qua ondersteuning helpend zou zijn!

Afgelopen periode is duidelijk geworden welke mooie dingen er kunnen gebeuren als we met elkaar de schouders eronder zetten. Daarmee zouden we willen vragen om de energie die er is bij iedereen in te zetten om te focussen op een nieuw avontuur voor EdanZ. Als we dat doen, is er nieuwe creatiekracht!

Voor nu gaan we de komende periode door met alle mooie dingen die we nu aan het doen zijn!

De verhuur blijft onveranderd doorgaan.

Aanvragen kunnen, zoals gebruikelijk, gedaan worden via verhuur@edanz.nl.

Mocht je nog graag mondeling extra toelichting wensen, of graag in gesprek gaan, dan kan je donderdagavond 19 september tussen 19:30-21:00 met het bestuur en de RvA om tafel.

Met hartelijke groet,

Bestuur & RvA

Andre, Ramon, Michel
Jan, Cathy, Sabine en Lysbert